Aprobácia: Psychológia - Slovenský jazyk
Školská špeciálna pedagogička
Kontakt: 0918 112 009
Konzultačné hodiny:
Pondelok: 6:30 - 14:30
Utorok: 6:30 - 14:30
Streda: 6:30 - 14:30
Štvrtok: 6:30 - 14:30
Piatok: 6:30 -14:30
Štruktúra práce školského psychológa
Podľa obsahu poskytovaných služieb vykonáva školský psychológ činnosť informačnú, preventívnu, identifikačno-diagnostickú, orientačnú, modifikačnú, rozvíjajúcu a optimalizačnú.
Na plnenie týchto úloh využíva konzultačno-poradenské, prieskumno-výskumné a psychologicko-osvetové činnosti. Podľa spôsobu realizácie uskutočňuje školský psychológ v škole psychologické služby individuálne, skupinovo i hromadne, priamo, v bezprostrednom styku so žiakom alebo sprostredkovane prostredníctvom učiteľov, výchovných poradcov, rodičov, vychovávateľov. Podľa oblastí, v ktorých školský psychológ uskutočňuje svoje aktivity a služby škole, možno hovoriť o problémoch a ťažkostiach žiakov v učení, správaní, pri rozhodovaní a voľbe povolania, narušených sociálnych vzťahoch v triede, psychohygienických otázkach školy a výchovno-vzdelávacieho procesu a optimalizácie, skvalitňovania a zefektívňovania výchovy, vyučovania a vzdelávania. Poskytuje konzultácie učiteľom, výchovnému poradcovi, vychovávateľom, rodičom, vedeniu školy a riaditeľovi, ktorí vystupujú vo funkcii konzultujúcich a školský psychológ vo funkcii konzultanta.
Školský špeciálny pedagóg poskytuje špeciálno-pedagogický servis žiakom:
# so špeciálnymi výchovno- vzdelávacími potrebami
# začleneným žiakom so špecifickými vývinovými poruchami učenia a správania, ktorí postupujú podľa individuálnych výchovno-vzdelávacích programov (s úpravou učebných osnov, alebo bez úpravy učebných osnov)
# žiakom zdravotne oslabeným (sluchovo, zrakovo znevýhodneným, s narušenou komunikačnou schopnosťou, autizmom)
# žiakom s intelektovým nadaním
Činnosť školského špeciálneho pedagóga je zameraná predovšetkým na tieto oblasti:
1. Práca so žiakmi: individuálne špeciálno-pedagogické cvičenia zamerané na reedukáciu vývinových porúch učenia, zvýšená starostlivosť o deti so zdravotnými problémami, depistáž, krúžková činnosť.
2. Spolupráca s rodičmi: individuálne konzultácie, rady a informácie rodičom, spoločná tvorba individuálnych výchovno-vzdelávacích programov.
3. Spolupráca s učiteľmi: systematické pozorovanie a diagnostika problémových a zaostávajúcich žiakov, kooperatívne vyučovanie, tvorba individuálnych výchovno-vzdelávacích programov.
4. Spolupráca s poradenskými zariadeniami, s odbornými lekármi, osvetová činnosť.
Kto sú žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami?
Školský zákon (§2 písmeno j zákona č. 245/2008 Z.z.) vymedzuje žiaka so špeciálnymi výchovno vzdelávacími potrebami: je to žiak, ktorý má zariadením výchovného poradenstva a prevencie diagnostikované špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, okrem detí umiestnených do špeciálnych výchovných zariadení (diagnostické centrum, reedukačné centrum, liečebno-výchovné sanatórium) na základe rozhodnutia súdu.
Do kategórie žiakov so ŠVVP patrí:
1. žiak so zdravotným znevýhodnením:
a) žiak so zdravotným postihnutím: mentálnym, sluchovým, zrakovým, telesným, s NKS a autizmom, viacnásobným postihnutím, ďalšími pervazívnymi vývinovými poruchami
b) žiak chorý alebo zdravotne oslabený
c) žiak s vývinovými poruchami: žiak s poruchami aktivity a pozornosti (ADD, ADHD), žiak s vývinovými poruchami učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia, dyspraxia, dysmúzia, dysfúzia, dyspynxia)
d) žiak s poruchou správania: emocionálne a sociálne
2. žiak so sociálne znevýhodneného prostredia:
Žiak žijúci v prostredí, ktoré vzhľadom na sociálne, rodinné,ekonomické a kultúrne podmienky nedostatočne podnecuje rozvoj mentálnych, vôľových,emocionálnych vlastností žiaka, nepodporuje jeho socializáciu a neposkytuje mu dostatok primeraných podnetov pre rozvoj jeho osobnosti.
3. žiak s nadaním:
Žiak, ktorý má nadpriemerné schopnosti v intelektovej oblasti, v oblasti umenia alebo športu alebo v týchto oblastiach dosahuje v porovnaní s rovesníkmi mimoriadne výkony a prostredníctvom výchovy a vzdelávania sa jeho nadanie cielene rozvíja.
Čo znamená integrácia - začlenenie?
Znamená včlenenie, zaradenie znevýhodneného (hendikepovaného) žiaka do bežnej základnej školy.
Môže sa uskutočniť až po špeciálno-pedagogickom a psychologickom vyšetrení v daných poradenských zariadeniach, kde na základe výsledkov odborníci navrhnú začlenenie. Následne sa s diagnózou a prognózou žiaka oboznámia všetci kompetentní vyučujúci. Úlohou triednych učiteľov a špeciálneho pedagóga je vypracovať pre deti Individuálny výchovno-vzdelávací program a Individuálny vzdelávací plán. Hodnotenie a klasifikácia integrovaných, individuálne začlenených žiakov je v súlade s Prílohou č. 2 Metodického pokynu č.22/2011, ktoré vydalo Ministerstvo školstva SR.
Ktoré sú najčastejšie špecifické vývinové poruchy učenia?
# Dyslexia: špecifická porucha čítania. Pri čítaní si dieťa zamieňa tvarovo, zvukovo podobné hlásky, prehadzuje, pridáva, vynecháva hlásky, nerozumie prečítanému textu.
# Dysortografia: špecifická porucha pravopisu. Pri písaní dieťa vynecháva, pridáva, prehadzuje písmená, zamieňa tvarovo a zvukovo podobné písmená, nerozlišuje tvrdé a mäkké slabiky, nerozlišuje krátke a dlhé samohlásky, nedodržiava hranice medzi slovami.
# Dysgrafia: špecifická porucha písania. Grafický písomný prejav dieťaťa je ťažko čitateľný až nečitateľný, písmo je ťažkopádne, neusporiadané, neúhľadné, nie je dodržané písanie na riadku, má nepravidelnú hustotu, dieťa si nedokáže zapamätať a napísať správne tvary písmen.
# Dyskalkúlia: špecifická porucha matematických schopností. Prejavuje sa problémami pri orientácii na číselnej osi, zámenou číslic, neschopnosťou robiť matematické operácie (sčítanie, odčítanie, násobenie, delenie), poruchami v priestorovej a pravoľavej orientácii.
# Dyspraxia: špecifická porucha zvládnutia zložitejších manuálnych výkonov. Dieťa si nedokáže osvojovať postupy bežných činností, je pomalé, nemotorné, ťažkopádne, má ťažkosti s hrubou aj jemnou motorikou.
# ADHD: porucha aktivity a pozornosti (s hyperaktivitou, hypoaktivitou). ADD: porucha pozornosti
Niekoľko odporúčaní v čase pandémie :
1. Pohyb v prírode : fyzická aktivita v prírode je najlepšia pre vaše psychické aj fyzické zdravie
2. Plánovanie nasledujúceho dňa – rozdeliť si čas pre rodinu, čas pre mňa, čas pre prácu : najlepšie plánovať len deň dopredu
3. Obmedzenie času na sociálnych sieťach (Odporúčame rodičom pozrieť film : Sociálna dilema (The Social dilemma) – dostupný voľne na internete)
4. Obmedzenie času venovaného informáciám o pandémií
5. Zameranie sa na pomoc druhým (niekedy aj len úsmev zmení niekomu deň k lepšiemu)
6. Sociálny kontakt s rodinou, priateľmi (osobne alebo online): nie si na to sám
7. Dopriať si malú každodennú radosť, relax : potešte svoju myseľ
8. Dostatočný a kvalitný spánok
Dôležité telefónne čísla a internetové stránky :
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie poskytuje poradenstvo pre rodičov
Zelená linka VÚDPaP: 0800 864 833 (od 9.00do 18.00)
Linka podpory pre rodičov od psychológa: 02 4488 1649 (v pracovných dňoch od 9.30 do 14.30) ,
Email : koronavirus@vudpap.sk (neobmedzene)
Linka detskej istoty :116 111 (nonstop)
Linka detskej dôvery :055/234 72 72 , odkazy@linkadeti.sk
Internetová poradňa – Ipčko : www.ipčko.sk
Linka pomoci obetiam násilia (čiastočne spoplatnená) : 0850 111 321
Krízové stredisko pre deti – Centrum Slniečko, no.o. Nitra : 0905 949 316
Linka dôvery pre drogovo závislých : 02 622 468 36
Pri problémoch v učení, pri voľbe povolania, v ťažkostiach v sociálnych vzťahoch a iné :
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie CPPPaP – Bernolákova1652, Topoľčany , 038/ 5323187
Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva CŠPP – Pod kalváriou 941, Topoľčany, 038/5323312
"Ukážka nácviku R."
https://youtu.be/xqpvNOZLeSc
"Ukážka nácviku L."
https://youtu.be/fr39E60Ny88
"Ukážka nácviku sykaviek (s,c,z, š, č, ž)"
https://youtu.be/WZPgiA_9Pq8